Pandoras guld skinnede mindre i første halvår
Smykkeselskabet Pandora vokser stadig solidt, men i andet kvartal var der udfordringer, ikke mindst i USA.
Det viser regnskabet for andet kvartal, de tre måneder der slutter med juni, der netop er offentliggjort.
- Vi er godt tilfredse med resultatet for andet kvartal, hvor vi opnåede tocifret omsætningsvækst og fortsat sund lønsomhed.
- Markeder som eksempelvis Kina, Italien, Storbritannien og Australien klarede sig godt, skriver administrerende direktør Anders Colding Friis i regnskabet.
Omsætningen i andet kvartal var dog en kende lavere end de 4,9 milliarder kroner, analytikerne hos bankerne forventede ifølge Ritzau Estimates.
Mens der er fremgang over det meste af verden, stod Pandora i stampe i Nord- og Sydamerika, hvor det specielt er USA, der er en sten i skoen.
Salget i Nord- og Sydamerika faldt med to procent i første halvår til 3,4 milliarder kroner.
- Detailmiljøet i USA er fortsat udfordrende, men vi har med vores strategi opnået en stærk forbedring i resultaterne fra vores netværk af konceptbutikker. Derudover ruller vi en række initiativer ud for at styrke vores amerikanske forretning yderligere, skriver Anders Colding Friis.
Mens USA altså var en sten i skoen kunne Pandora glæde sig over en voldsom vækst i Asien. Omsætningen i regionen nåede 2,3 milliarder kroner i første halvår efter en vækst på 40 procent.
- Omsætningsvæksten var drevet af et stærkt salg i Australien på 12 procent og Kina på 91 procent.
- Resultaterne var understøttet af et stærkt salg i eksisterende butikker og tilføjelsen af 99 nye konceptbutikker i de seneste 12 måneder, hvoraf 67 blev åbnet i Kina, skriver Pandora.
Mens salget altså går solidt frem, så haltede det med indtjeningen for Pandora. Høje driftsomkostninger betød, at selskabet fik en driftsmargin - andelen af omsætningskroner der bliver til driftsresultatet, på 33,4 procent i andet kvartalet.
Det er langt under de 38 procent, der er målsætningen for hele året.
- De højere driftsomkostninger var primært drevet af stigende salgs- og distributionsomkostninger som følge af den stigende omsætningsandel fra Pandora-ejede butikker, skriver selskabet i sit regnskab.
/ritzau/